Månaderna före premiären

Det är alltid mycket att tänka på inför premiären av öppnandet av en restauranger och man inte vet riktigt vad som gäller. För den som är novis inom restaurangbranschen finns det några saker som man bör att ha i åtanken månaderna innan det är dags att slå upp dörrarna. Visst hade det varit smidigt att kunna beställa matkassar med recept och allt från http://matkassedirekt.se/, men riktigt så enkelt är det inte.

Nu är det nämligen dags att prissätta sin meny, göra inköp av råvaror och framför allt ta emot sin personal. Något som är viktigt från allra första början är att man som ägare visar vem som bestämmer och ser till att personalen både i kök och i serveringen känner sig trygga och välkomna.

Marknadsföring

Förmodligen är budgeten satt vid lanseringen av restaurangen, annars är det hög tid för det. Det är nu man kan maximera sin investering. Därför gäller det att se till att restaurangen marknadsförs gentemot den målgrupp som kan tänkas komma och äta på krogen. Dessutom gäller det att få fram det budskap man har på ett smidigt sätt. Några exempel på vad man kan göra är att ta sociala medier till hjälp, annonsera och sätta upp något som lockar i fönstret till restaurangen som gör att kommande matgäster blir nyfikna.

Inköp av råvaror

Nu när det är mindre än två månader till premiären så är det dags att göra sina inköp av råvaror. Detta ger kocken en möjlighet att testa dem för att se om de lever upp till förväntningarna.

Provlaga och prissätta

När råvarorna har kommit är det dags att provlaga allt som finns på menyn, för att se om den behöver justeras på något sätt. Därutöver passar man på att göra en kalkyl på vad varje maträtt kommer att kosta för att tillagas. Det gör att man kan prissätta allt på meny, så att man får den lönsamhet som man har tänkt sig. En prissättning på dryckesmenyn behöver också göras. Prissättningen behöver vara rimlig från början och därför bör man inte ha allt för dyra rätter och drycker på menyerna.

Personalen

Innan premiären bör alla i personalen blivit introducerade till menyerna och på så vis veta vad som serveras på restaurangen. Man behöver dessutom tala om för dem vad som gäller när det kommer till klädsel, hygien, arbetstider och så vidare. Allt för att få teamkänsla i arbetsgruppen, så att alla arbetar och fokuserar på ett och samma mål.

Övrigt

Det finns så mycket mer att tänka på, men det gäller inte glömma bort att allt det praktiska som måste fungerar, till exempel att hanteringen av fett och sopor fungerar, systemet för löner och beställningar flyter på och så vidare. En sak som också är viktig är att ha en tilltalande webbsida med menyerna och annat spännande, samt att gästerna kan boka bord, allt för att underlätta inför besöket på restaurangen.